Een kijkje in de keuken

Afgelopen vrijdag werd ik ter ere van mijn 60e verjaardag verrast door mijn gezin met een heuze kookworkshop. Dit was hele mooie ervaring.
Onder leiding van een fantastische groente chef gingen wij aan de slag met radijzen, meloenen en tomaten en samen met andere ingrediënten werd dit alles getransformeerd tot een onvergetelijke maaltijd. Gemarineerde radijs, tomaat gegaard op 70 graden en een soep van meloen. Het was geen vegetarisch diner, maar groenten waren wel de hoofdschotel.

Gezond, maar vooral lekker
Het gesprek kwam steeds weer terug bij de herkomst en kwaliteit van producten en uiteraard hoe je die dan het beste kan bereiden. Het was heel gezond, maar het ging vooral over lekker. Logisch want de liefde van de mens gaat door de maag.

Core business
Er is eigenlijk weinig wat meer genoegen oplevert dan een goede maaltijd in goed gezelschap.
Aan het einde van de avond onder het genot van een goed glas op het terras, realiseerde ik mij dat ik al die jaren heel veel energie gestoken heb in kwantiteit en uiterlijk. Pas nu besef ik dat de werkelijke kwaliteit van groente en fruit zelfs bij mij, als levensgenieter, maar weinig aan bod gekomen zijn.
De echte toegevoegde waarde van voedsel zit in proeven en gezond genieten. Smaak en bereiding van producten zijn de echte core business.

Proeflokaal

Aan de andere kant van de oceaan heb ik afgelopen week al een hele mooie proefkas met heel veel soorten tomaten en paprika’s gezien. Daarnaast stond er prominent een prachtig proeflokaal en een hele mooie keuken aanwezig.
Dit is een nieuwe trend waar we als sector nog veel meer mee kunnen. Een geweldige stap om blijvende toegevoegde waarde te creëren.

Zelfs het beste warenhuis, kan niet bestaan zonder een goed fornuis.
Dus: door meer aandacht voor smaak, genieten en koken, gaat de schoorsteen beter roken.