Komkommertijd

Deze zomer werden wij opgeschrikt door het eierschandaal. Commotie alom. De kranten stonden er vol mee en supermarkten en politici buitelden over elkaar heen met maatregelen, stoere taal en het tonen van goed gedrag. Heel gemakkelijk goede sier maken op kosten van zwoegende en zwetende eierboeren.

De krant moet vol
Net als destijds de EHEC-crisis ontstond dit tumult weer midden in de zomer. Komkommertijd. Regeerders in Nederland en daarbuiten vieren vakantie, er is dus te weinig nieuws. Voedselschandalen scoren geweldig en zijn goed voor oplages van kranten en kijkcijfers.
Het exacte risico kunnen wij niet inschatten, maar naar ons idee zul je toch zeker een ei of 50 per dag moeten consumeren om enig risico te lopen.

Een ander betaalt de rekening
Dat er een complete bedrijfstak op de rand van de afgrond gebracht wordt, dat vindt iedereen volstrekt normaal.  Het gevaar voor de volksgezondheid is kennelijk zo ontzettend groot dat dit slechts onbelangrijke bijzaken zijn.
Wel verbazingwekkend is dat op de achterpagina van dezelfde krant een grote advertentie staat van een retailer die met veel tamtam en misbaar zijn schappen eiervrij gemaakt heeft. In deze advertentie worden merkwaardig genoeg diverse alcoholische versnaperingen tegen stuntprijzen aangeboden. Dit soort acties ‘meer volume voor minder geld’ zijn volgens mensen die het kunnen weten bedoeld om consumptie van betreffend product te vergroten.
Dus na drie flessen rode wijn in één keer nuttigen, die voor slechts een tientje aangeboden worden, loopt het waarschijnlijk minder goed met ons af dan wanneer wij in één keer een doos eieren verorberen.
Laten we even eerlijk en reëel zijn: De kans op het nuttigen van een wat al te royale hoeveelheid rode wijn achten wij groter dan het nuttigen van een doos eieren.

Kijkcijfers regeren
Als afhankelijke agrarische sector moeten wij hopen op het aanblijven van de hoge amusementswaarde van de huidige (inter)nationale politieke top. Als onze leiders van het huidige niveau blijven en voldoende capriolen en dommigheden ten tonele voeren dan kan de media dit smeuïg voor het voetlicht brengen en worden weeffoutjes in de voedselketen minder buitenproportioneel uitvergroot. Grote sportevenementen helpen natuurlijk ook heel erg om de aandacht af te leiden.

De geschiedenis herhaalt zich
Net als bij onze EHEC-crisis zal ook bij deze eierklucht achteraf blijken dat de risico’s heel erg meevielen en dat het vooral politiek, media en retailers zijn die hun garen gesponnen hebben ten koste van de producenten.

Beter een half ei dan een lege krantenkop.

 

Geschreven door: Peter & Marit Klapwijk