De Greentech ervaren

Vorige week was de Greentech in Amsterdam. De Hortifair is alweer even historie en in 2014 had ik de beurs overgeslagen wegens recreatieve verplichtingen, dus ik was heel benieuwd.
Vol verwachting wandelde ik van het station naar de RAI. Een vertrouwde route en oude herinneringen kwamen boven. Niet voor lang, want ik bleek omringd door velen oude bekenden uit heel veel verschillende landen, mijn voorgevoel werd beter.
Amsterdam als centrum van tuinbouwtechniek is dus nog niet vergeten!

Een blijvertje
Op de beursvloer was een prettige atmosfeer. Veel spelers uit Nederland en uit de rest van de wereld gaven ‘acte de préséance’. Ook al was niet overdreven druk,  er waren voldoende mensen en er konden rustig contacten werden gelegd en zaken verbonden.
De Greentech is naar mijn mening een blijvertje en bewijst zijn bestaansrecht naast het bruisende gebeuren in Berlijn. De Fruit Logistica word nog weleens als massaal en te druk wordt ervaren. Als je serieus zaken wilt gaan doen is een wat rustigere omgeving waar ruimte is voor een goed gesprek passender als een erg volle zinderende beursvloer. Daarbij is de Fruit Logistica geen echte techniek beurs.
Urban Farming, een marketingkans!
Dit jaar was het fenomeen Urban Farming prominent aanwezig. Een aantal jaren geleden ondenkbaar, want planten horen toch in een kas of buiten?
Het losmaken van het teeltproces van externe klimaat omstandigheden gaat steeds verder en Urban Farming is hier de exponent van. Het mooie van deze tak van sport is dat de teelt in direct contact staat met stad en burger. Naast logistieke voordelen en het inspelen op de vraag naar ‘Local for Local’ zie ik dit als een extra winst punt. In deze groeikamers en daktuinen in  een stedelijke omgeving kunnen heel veel mensen kennis maken met het teeltproces. Het wonder van groei en bloei.
Deze bewustwording van het groene proces leidt tot meer waardering en belangstelling voor kwaliteit en herkomst van onze groente en fruit. Hier ligt een marketingkans.

Samenwerken
Opvallend is het aantal samenwerkingsverbanden die je ziet ontstaan tussen ondernemingen in diverse technische disciplines. Zo ontwikkeld een schermleverancier samen met een fabrikant van klimaatcomputers nieuwe concepten, een producent van plantmachines en interne logistieke systemen zoekt partners die zorgen dat naast de logistiek ook het groeiproces gecontroleerd wordt en een leverancier van pompen en watertechniek zet samen met een kennisonderneming stappen op het gebied van waterkwaliteit. Een goede ontwikkeling want samen kun je meer dan alleen. Het koppelen van netwerken en expertises kan veel nieuwe kansen creëren.
De kunst is hierbij partners te vinden die bij elkaar passen, dit te doen met bedrijven die echt waarde toevoegen aan elkaar en dit elkaar ook gunnen. Dit is wezenlijk anders dan de traditionele coöperatie, waarbij vooral heel veel monniken met liefst gelijke kappen een vereiste zijn. Dit model geeft misschien een veilig gevoel maar is in veel gevallen weinig effectief. Ga bij samenwerking uit van je eigen kracht en de kracht van de ander en gun elkaar de winst.

Ik heb twee dagen genoten in Amsterdam en weer veel inspiratie opgedaan.