Andere tijden

Op dit moment heeft de traditionele detailhandel het heel moeilijk. Een aanzienlijke groep middenstanders en winkelketens heeft de laatste jaren de deuren moeten sluiten. Klap op de vuurpijl was wel V&D, een begrip in detailhandel wat eigenlijk niet weg te denken was, maar nu voltooid verleden tijd is. Onvoorstelbaar! Bij ons thuis was V&D lang geleden de hofleverancier van kleding, sportartikelen, cadeautjes en tijdens mijn jeugd was dit hét koopparadijs.
Een jaar geleden heb ik nog eens een V&D bezocht en vroeg mij toen af wat nu precies de doelgroep van deze winkel was. Er was van alles een beetje, maar dit bedrijf blonk per definitie nergens in uit. En wat resteerde was korting geven op zogenaamde topmerken, die het toch net niet waren.

Op tijd inspelen
In vergelijking met deze sector gaat het in de tuinbouw nog best redelijk. Natuurlijk hebben heel wat vakgenoten de deur moeten sluiten de afgelopen decennia. Maar het totale areaal en daarbij horende omzet zijn nog redelijk op peil gebleven. Handelen gaat wel online en produceren nog steeds niet.

Het wel of niet inspelen op de mogelijkheden die het internet biedt is in de retail de scherprechter gebleken. Bedrijven die te lang in traditie bleven hangen redden het meestal niet. Voor het echte specialisten maatwerk en ambacht gaat de consument nog steeds de deur uit.

Wereldwijde vraag
De parallel die ik met tuinbouw zie is dat de rendementen in Nederland onder druk staan, maar de kassen wereldwijd als paddenstoelen uit de grond schieten. Techniek, stekken en zaden vinden hun weg vanuit Nederland over de hele aardkloot. De enige rem op deze ontwikkeling is het gebrek aan vakkennis en vaardigheden om die hoogwaardige kassen optimaal te benutten.
Tot op heden waren en zijn er heel wat Nederlandse vakgenoten die hier hun boterham verdienen. Er wordt geteeld door landgenoten van Peking tot Vancouver. Maar heel logisch: de pijplijn raakt leeg.

Van hardware naar software
Tuinbouwscholen en landbouwuniversiteiten zijn de laatste decennia onvoldoende bezocht, met als gevolg dat er in Nederland maar juist ook ver daar buiten een enorm te kort  ontstaat van vakkundige bemanning voor teeltbedrijven. Het verbaasd mij dat hier niet adequater op ingespeeld wordt. Als we techniek en uitgangsmateriaal willen blijven verkopen zullen we toch eerst moeten zorgen dat kennis vaardigheden ter plaatse over gedragen worden. Daarbij bouw je een kas één keer en moet kennis jaarlijks onderhouden worden. Een kans!
Wij gaan dus, niet als V&D, wel op tijd uit de kas of het warenhuis komen en online.
Van hardware naar software.

Er zit meer brood in mensen laten leren dan in domweg produceren.