Tuinbouw Jongeren; Time to shine!

Voor het 50-jarig bestaan van Tuinbouw Jongeren schreef ik samen met mijn dochter Marit onder het mom van ‘Time to Shine’ de volgende column.


 

Over je eigen grenzen

Vijftig jaar bestaan als Tuinbouw Jongeren is wel een welgemeende felicitatie waard en dat doen wij dan ook bij deze. Alleen vijftig jaar Tuinbouw Jongeren is

ook een bedreiging, want hoe kun je jong en vernieuwend blijven als je al vijftig jaar bestaat? Agrariërs hebben vaak de neiging te hechten aan tradities en zich daarbij genoeglijk om te wentelen in hun eigen omgeving.
Het thema is ‘Time to shine!’ en shinen doe je door over je eigen grenzen  te gaan. Dat is nodig, want tuinbouw is en blijft een fantastische bedrijfstak met heel veel toekomst.  Immers de wereld moet gevoed en met groen bekleed blijven. Moderne tuinbouw is de oplossing omdat met name de efficiency op water en nutriënten bij gaat dragen aan het keren van het dreigende wereldvoedselprobleem.

Jouw plek in de wereld
Realiseer je daarbij wel dat deze ontwikkelingen maar voor een heel klein stukje in West-  en Oostland plaats gaan vinden. Ongeveer 95% van de business  gaat buiten onze landsgrenzen gebeuren. Dus als je hierop aan wil haken wordt het tijd om je grenzen te verleggen en jezelf af te vragen wat je bij wilt dragen, waar je goed in bent en de hamvraag is: wat is de plek in de wereld waar jouw kwaliteiten het beste tot zijn recht komen en gewaardeerd worden?

Denk niet alleen in het leveren van  fysieke producten zoals tomaten, komkommers, rozen en chrysanten die in grote vrachtauto’s en containers de wereld rond gestuurd worden. Nee, denk ook aan diensten, kennis, vaardigheden, uitgangsmateriaal, zaken die gemakkelijk en bij voorkeur virtueel getransporteerd kunnen worden.

Verder kijken
Modern klantgericht ondernemen gaat namelijk veel verder dan alleen de juiste kleur bloemen leveren. Oude productcentra gaan krimpen en de nieuwe kassen  staan in de gebieden waar veel consumenten leven en die willen iedere dag eten en drinken in een prettige groene omgeving. Die kassen staan soms zelfs midden in de stad of op het dak van een parkeergarage bij een vliegveld.

Er is een chronisch gebrek  aan jonge professionals met deskundigheid en vaardigheden op het gebied van moderne tuinbouw. De wereld ligt echt aan jullie voeten, je werkplek en je klanten liggen ergens anders.

Het is ‘Time to shine’!  Want als je niet schittert gaat je klant je nooit ontdekken! Op naar de volgende vijftig jaar,  dan zijn er nog steeds tuinbouwjongeren,  de regio is westelijk en oostelijk halfrond.

Peter en Marit Klapwijk