Nog meer glas of een winkel naast de kas?

Vanaf deze plek willen wij Hans Huijbers van harte feliciteren met het bereiken van de 28e positie in de Duurzame top 100. Dit is een mijlpaal en past in de trend waarin agrariërs transformeren van vervuilers naar vernieuwers die het verschil gaan maken in het duurzame wereldvoedselvraagstuk. Het verhaal van Hans Huijbers in Trouw afgelopen zaterdag is een mooi en eerlijk verhaal van een boerenvoorman die nadenkt, zijn verantwoordelijkheid neemt en ideeën omzet in daden.

Bonus voor laagste inkoopprijs
Zijn quote over Unileverbaas Paul Polman die ook hoog in dezelfde top 100 genoteerd staat, snijdt zeker hout. Als je duurzaam denkt, ben je bereid een goede prijs voor beter geproduceerd voedsel te betalen en dan past het belonen van inkopers met een bonus op basis van de laagste inkoopprijs niet goed in dit plaatje.

‘Volhoudbaar’ produceren
Anderzijds moet er nog een stap gezet worden om als sector werkelijk duurzaam ‘volhoudbaar’ en op de lange termijn te blijven produceren. Naar voren schuiven in de keten en zorgen dat de strategische verkoopposities onder eigen controle komen is de logische stap. Het afhankelijk zijn van een inkoper en afwachten welke prijs hij bereidt is te betalen zodat de marge en concurrentiepositie van zijn eigen bedrijf op peil blijft, is een zwakte bod als je er even over nadenkt.
Immers weten voor wie je produceert, producten maken die met graagte geconsumeerd gaan worden is de eerste stap die gezet moet worden om ‘volhoudbaar’ te produceren. Zo voorkom je verspilling en te lage marges waardoor je concessies moet doen aan kwaliteit en continuïteit van je onderneming.

Investeren
Op dit moment krijgen veel ondernemers een stukje lucht na een aantal zware jaren. We gaan weer investeren. Gaan we dit zoals altijd doen in een nog efficiënter en groter productieapparaat om onze kostprijs nog verder uit te knijpen? Of pakken we de handschoen op en gaan we op zoek naar investeringen in de diepte, verder naar voren de keten in en zelf contact krijgen met de eindgebruiker.

Goedkoop of onmisbaar?
Wat wil je eigenlijk zijn? Heel goedkoop of gewoon een onmisbare partner? Eten doen we namelijk iedere dag en we kunnen echt niet zonder.
Nog meer glas geeft scherven en gerinkel, investeer in een nieuwe winkel!

Peter en Marit Klapwijk