Topondernemers vertrouwen op hun onderbuik
Het is ongeveer 30 jaar geleden dat de PC zijn intreden deed in de tuinbouw en dat is niet zonder gevolgen gebleken. Doordat we steeds beter resultaten konden vergelijken en analyseren zijn we meer in staat te begrijpen wat de kritische succesfactoren zijn in teelt en exploitatie. Met de komst van Excel kunnen we nu de meest gecompliceerde vraagstukken tot vier cijfers achter de komma te begroten en uitrekenen. Doordat wij relevante zaken over bedrijfsvoering, planning en organisatie beter in beeld en bestuurbaar krijgen, zijn bedrijven de laatste decennia immens hard en groot gegroeid. Wij kunnen het niet los zien van elkaar.
Wereldkampioen kostenbesparing
Het mooie van deze ontwikkeling is dat de vaderlandse tuinbouw super efficiënt is geworden en dat de kostprijs tot ongekende diepte gedaald is. Hiermee is enerzijds een geweldige concurrentiekracht ontstaan en is er een bedrijfstak ontwikkeld die qua efficiëntie en kostenbewustzijn wereldberoemd geworden is. De keerzijde van deze ontwikkeling is dat er veel mooie kleine ambachtelijke bedrijven afgehaakt zijn en dat er bij een kleiner assortiment vooral veel van ongeveer hetzelfde geproduceerd wordt. We balanceren continu op het randje van een verzadigde markt.
Zijn we al op de bodem?
Ondernemen in de glastuinbouw is vooral een kwestie van rekenen, kosten verlagen en minimaliseren geworden. Lean & Mean is het credo, toch hebben wij het gevoel dat de bodem wat in zicht komt en mogelijk bereikt is.
Echte toppers
Als je om je heen kijkt naar extreem succesvolle ondernemingen dan zie je vaak dat zij succes hebben op basis van een goed idee of een vernieuwend product. Zij hebben het ‘gat in de markt’ gevonden. Bij een zoektocht naar dat ‘gat in de markt’ ga je vooral op veel plekken kijken, communiceer je met potentiële klanten en het allerbelangrijkste is luisteren naar je eigen onderbuikgevoel. Simpelweg intuïtie. Voelt het goed? Geloof ik er in? Word ik er warm van? En verder niks.
Denk en luister met je onderbuik
De laatste jaren is bij de meesten onder invloed van al het gereken en getuur naar spreadsheets dat onderbuikgevoel de kop in gedrukt of soms zelfs volkomen kwijt geraakt. Met als gevolg dat onze innovaties vooral over meer van hetzelfde tegen lagere kosten gaan. Iets anders of veel beters bedenken daar zijn nog geen computerprogramma’s voor. Ook onze financiers komen veelal voorstellingsvermogen te kort om mee te gaan in hele spannende en wilde businessplannen.
Hier wringt iets en wij voelen dat er op dit moment meer kansen zijn voor échte vernieuwing in de markt dan de winst die geboekt kan worden met een centje minder.
Stel vaker al die cijfers en de ratio buiten gebruik en vertrouw meer op je onderbuik.
Peter & Marit Klapwijk
Laat een reactie achter