Groot, groter, grootst
Deze blog is geschreven samen met Marit Nieboer – Klapwijk, Puur Mart
Schaalvergroting en fusies zijn de trend. Organisaties en bedrijven worden steeds groter. Groot lijkt noodzakelijk om maatschappelijk en/of economisch mee te blijven tellen.
Bedrijven met een trendsettende voorbeeldfunctie heten Google, Coca Cola, Apple en Tesla.
In het Nationale bedrijfsleven is een veel gehoord gezegde ‘eten of gegeten worden’. En ook binnen de tuinbouwsector krijg je tegenwoordig regelmatig met het fenomeen ‘fusie’ te maken.
Voldoende omvang lijkt een soort eerste levensbehoefte voor bedrijven.
De winst
Kostenbesparing, verdere professionalisering en marktaandeel zijn de voordelen die genoemd worden bij een fusie en verdere schaalvergroting. Zelf voelen wij vaak dat er wel veel meer van hetzelfde is gekomen en dat er veel variatie en eigen identiteit verloren is gegaan.
Nieuwe organisaties
Belangrijkste spelers bij een fusie zijn natuurlijk de mensen die in de nieuwe opgeschaalde organisaties aan de slag gaan. Omdat organisaties groter en professioneler worden zijn er op de werkvloer veel zaken die gestandaardiseerd en geformaliseerd worden. Het bedrijf moet toch draaien als een geoliede machine. Collegialiteit en bedrijfsfilosofie zijn toverwoorden. Teamspirit en bedrijfsbelang zijn zaken waar veelvuldig op getraind en geoefend wordt. Op deze manier worden nieuwe organisaties gebouwd op een schaal waar je vroeger niet van kon dromen.
Zelfstandig denken
Een veel gehoord euvel is ‘dat er in grotere organisaties mensen gestopt zijn met zelfstandig denken’. Niet verwonderlijk eigenlijk, want binnen een grote strak gemanagede organisatie is zelf denken op veel momenten onhandig. Het is dan slimmer en beter je aan de protocollen en richtlijnen te houden. Je moet wel want als iedereen zelf gaat doen en denken dan is de wanorde snel een feit.
Waar doe jij het voor?
Plezier in je werk, geïnspireerd en gemotiveerd bezig zijn is goed voor de mens en ook goed voor het bedrijf of de organisatie waar gewerkt wordt. Dit staat vaak haaks op een strak geleide business unit met daarbij alle benodigde richtlijnen en protocollen. Menskracht is schaars, dus wordt het vechten om de gunst van de medewerker.
Hoe groot wil jij worden?
De vraag is waar die medewerker voor gaat kiezen: Zijn/haar eigen identiteit ontwikkelen of zich wegcijferen binnen het bedrijf?
Krijgt op jouw werkplek je ‘eigen ik’ voldoende ruimte? Zit jij op een plek waar je jezelf ook mag groeien? Hoe groot wil jij worden?
Samen met Marit organiseren we vanuit onze rol als intuïtief coach de eerste helft van 2019 een Masterclass met als thema van inspiratie naar (waarde) creatie. Deze ‘Masterclass’ wordt ontwikkeld voor ondernemers en managers die het beste uit zichzelf en anderen willen halen. Wil je op de hoogte gehouden worden over deze ‘Masterclass’ of heb je vragen? Neem gerust contact op.
Laat een reactie achter