Anticiperen

Het leven, de maatschappij en de wereld veranderen snel, gedreven door een steeds opener economisch systeem, telecommunicatie en informatisering. Goederen, diensten en informatie worden steeds sneller voor steeds grotere groepen bereikbaar. Dit geeft zo zijn eigen specifieke dynamiek.

Vakantie boeken vanuit je luie stoel
Omdat ik via boekingssites heel snel kan vergelijken waar ik het beste hotel, de voordeligste vliegreis en het leukste restaurant kan vinden, kom ik op nieuwe bestemmingen, reis ik via andere routes en heb ik gedineerd op niet voor de hand liggende plekken. Ik vind het buitengewoon fascinerend  en vooral gemakkelijk. Gisteravond heb ik samen met mijn lief, simpel van achter de computer accommodatie voor de familievakantie 2016 vastgelegd. Ook vliegreis en huurauto’s worden digitaal besteld. Als een nagenoeg bejaarde plattelander dit al heeft ontdekt én praktiseert, dan moet effect van de digitale snelweg op de meestal jongere en digitaal meer behendige en onderlegde  wereldburger enorm zijn! De wereld wordt een soort dorp, met dit verschil dat een dorp van vroeger meestal minder open was en ook meer geheimen en niet ontdekte zaken kende. Anno 2015 ontdek je simpel surfend wat een SUV in de USA kost, wanneer de bierfeesten in Euskirchen plaats vinden en wat je kunt verdienen als pizzakoerier in Londen.

Een grote kleine wereld
De wereld is echt heel klein aan het worden en omdat alles toegankelijker is, reizen we er lustig op los. Voor een vakantie, voor zaken , voor een studie.  Schiphol groeit continue uit de jas en met je vrienden een weekendje naar Barcelona om eens anders te stappen is echt niet meer uitzonderlijk. Andersom wordt de horeca in binnenstad Amsterdam voor 85% door buitenlandse gasten bezocht.

Hoe anticiperen wij hierop, als tuinbouw, met onze positie in de keten?